Hvad er marketing automation - Automatiseret markedsføring

Lucas Skipper - for 8 måneder siden

Blog Image

Forestil dig at du kunne skabe engagerende kampagner, som automatisk leverer det rette budskab til de rette kunder på det helt rette tidspunkt. Det er essensen af marketing automation. Med andre ord gør det dig i stand til at kommunikere mere personligt og relevant med dine kunder og potentielle leads - uden at bruge uforholdsmæssigt meget tid og ressourcer. Interessant, ikke? Lad os dykke lidt dybere ned i emnet.

Hvad betyder marketing automation egentlig?

Marketing automation er softwareværktøjer og taktikker, der automatiserer marketingopgaver og arbejdsprocesser for at øge effektiviteten og forbedre kundeoplevelsen. Det hjælper dig med at opstille automatiserede kampagner på tværs af flere kanaler og tilpasse budskabet efter hver enkelt kundes adfærd og interesser.

 

Eksempel på hvordan det fungerer:

Lad os sige du sælger sportstøj online. Med marketing automation kan du sætte en automatisk e-mail-kampagne op, som sender et personligt budskab til kunder, der lægger produkter i deres indkøbskurv, men ikke gennemfører købet. Du kan også målrette kunder, der tidligere har købt løbesko, med tilbud på løbebukser og -toppe.

 

Fordelene ved marketing automation:

  • Øger salget gennem mere målrettede kampagner.
  • Sparer tid og ressourcer på gentagne marketingopgaver.
  • Forbedrer kundeoplevelsen gennem relevant og personlig kommunikation.
  • Giver dig data til at optimere og raffinere dine marketingindsatser.

 

De mest kendte værktøjer til marketing automation

Her er nogle af de mest populære og brugbare platforme til marketing automation, uanset om du er en lille virksomhed eller stor organisation:

 

- HubSpot

- Adobe Marketo

- ActiveCampaign

 

Kom godt i gang med marketing automation

 

Marketing automation er et must for virksomheder, der vil effektivisere deres markedsføring, øge salget og give en bedre kundeoplevelse overalt. Her er nogle tip til at komme godt fra start:

 

Definer dine mål og målgrupper

 

  • Kortlæg kundernes rejse og identificer relevante touchpoints
  • Opbyg en effektiv database med kontaktoplysninger
  • Integrer dine systemer (CRM, webshop osv.)
  • Start småt og byg videre derfra

 

Vil du lære mere? Vi kan være de første skridt imod kunstig intelligens automatiseret markedsføring. Hos DinAI hjælper vi selvstændige og små virksomheder der har behov for at lave indhold til sociale medier, websider, blogs mm der øger deres online tilstedeværelse og omsætningen, men som måske ikke har tiden og ressourcerne til selv at stå for at holde de sociale medier opdateret. Prøv DinAI gratis i dag på DinAI.dk