ALT-Tekster: Den lille detalje der gør en kæmpe forskel
Har du nogensinde undret dig over, hvad ALT-tekster er, og hvorfor de er vigtige? Hvis du driver en hjemmeside og vil optimere den til søgemaskinerne samtidig med at give dine brugere en fremragende oplevelse, så læs videre. I dag dykker vi ned i emnet ALT-tekster og forklarer, hvorfor de er guld værd.
Hvad er en ALT-tekst?
ALT-tekst står for "alternativ tekst", og det er en tekst, der beskriverkortfattet indholdet af et billede på en hjemmeside. Når en browser ikke kan indlæse et billede, viser den i stedet ALT-teksten på billedets plads. ALT-tekster hjælper også mennesker med nedsat syn, som bruger skærmlæsere, med at forstå billedets indhold.
Lad os tage et eksempel. Forestil dig, at du har en hjemmeside om dyreliv, og at du lægger et billede op af en majestætisk løve i savannen. En god ALT-tekst kunne være: "Løve i Masai Mara nationalpark i Kenya."
Hvorfor er ALT-tekster vigtige for SEO?
For det første hjælper gode ALT-tekster søgemaskinerne med at forstå, hvad dine billeder forestiller. Jo bedre søgemaskinerne forstår dit indhold, jo nemmere kan de rangere dit indhold efter relevans. Desuden fungerer ALT-tekster som en ekstra mulighed for at få plads til dine fokus-keywords på siden.
Men vær påpasselig med ikke at overgøre det - en overfyldt ALT-tekst med for mange keywords virker unaturligt og kan faktisk skade din SEO. Den gyldne regel er at bruge en kortfattet, beskrivende sætning som din ALT-tekst.
Den ekstra detalje i ALT-teksten "Løve i Masai Mara nationalpark i Kenya" fortæller søgemaskinerne meget mere end blot "løve" og øger dine chancer for at ranke på relevante søgninger.
ALT-tekster gavner også brugeroplevelsen
Udover SEO-fordelene er ALT-tekster også vigtige for at give dine besøgende en god oplevelse på dit website. En person med nedsat syn, der bruger en skærmlæser, vil f.eks. få læst ALT-teksten højt for at forstå indholdet af billedet.
Men ALT-tekster er ikke kun for handicappede brugere. Hvis et billede ikke indlæses korrekt, vil alle besøgende se ALT-teksten i stedet. En god beskrivelse hjælper dem med at forstå, hvad de går glip af.
Så næste gang du lægger et billede op på din hjemmeside, brug et par sekunder på at formulere en rammende ALT-tekst. Det gør en kæmpe forskel for både søgemaskinerne og dine besøgendes oplevelse.
Nogle gode tommelfingerregler for ALT-tekster:
- Beskriv motivet i 5-10 ord
- Brug dine fokus-keywords hvis relevant, men lad det føles naturligt
- Hvis der er tekst på billedet, skal ALT-teksten ikke gentage det
- Lad være med at starte med "Billede af..." eller "Et billede af..."
Jeg håber, denne guide har givet dig en bedre forståelse for vigtigheden af ALT-tekster og inspiration til at forbedre dem på dit site. Hvis du har flere spørgsmål eller kommentarer, så skriv dem endelig forneden!