Differentieret Markedsføring: Sådan skaber du indhold folk rent faktisk vil læse
Har du svært ved at ramme rigtigt med dit indhold? Føler du nogle gange, at du kæmper for at engagere dit publikum og levere noget, de virkelig finder værdifuldt? Hvis ja, så læs videre - denne guide er for dig.
Hvad er differentieret markedsføring
Differentieret markedsføring er en tilgang, hvor man tilpasser sine markedsføringsaktiviteter og -budskaber til forskellige kundesegmenter eller målgrupper.
I stedet for at have én ensartet markedsføringsindsats rettet mod alle potentielle kunder, så identificerer man de forskellige typer af kunder eller brugere, man har, og skræddersyr sit markedsføringsmateriale, så det rammer de specifikke behov, præferencer og karakteristika for hver enkelt målgruppe.
Formålet er at øge relevansen og effektiviteten af ens markedsføring ved at tale direkte til de forskellige segmenters unikke situation, udfordringer og motivationsfaktorer. Det gør budskaberne meget mere målrettede og personlige.
Kernen i differentieret markedsføring er at kunne tale direkte til din målgruppe med budskaber, de rent faktisk kan relatere til. Det lyder simpelt, men kan være overraskende svært at gøre rigtigt. For hvordan skriver man egentlig indhold, der virkelig engagerer læserne?
Idéer til differentieret markedsføring
Her er 5 idéer til differentieret markedsføring tilpasset 5 forskellige brancher:
Biludlejning:
Tag udgangspunkt i de forskellige kundetyper - familier på ferie, forretningsrejsende, bilisters hvis egen bil er på værksted osv. Lav så særskilte kampagner som appellerer til hver gruppes specifikke behov og rejsesituationer.
- Familier: Fokuser på tryghed, sikre biler til børnefamilien, gratis barnesæder.
- Forretningsrejsende: Fremhæv hurtig og problemfri afhentning/aflevering ved lufthavne, fri GPS, gratis wifi i bilerne.
- Midlertidig erstatningsbil: Fremhæv billige priser på kort sigt, fleksible lejeperioder.
Fitnesscenter
Tilpas markedsføringen efter kundens stadie i deres fitness-rejse:
- Nybegyndere: Lav guides til træningsformer for begyndere, intro-tilbud.
- Viderekomne: Fokuser på udfordrende træningsprogrammer, motivationstips, resultater.
- Sundhedsfreaks: Fremhæv kostråd, kolesterol/BMI-tests, yoga/mindfulness-tilbud.
Café/Restaurant
Afhængigt af tidspunkt på dagen og kundetyper (møder, dates, børnefamilier osv.):
- Morgen: Reklamer for sunde morgenmadsting, kaffe-abonnementer.
- Frokost: Forretningsmøde-pakker, hurtig takeaway-menu, børnevenligt.
- Aften: Romantisk datemenu, cocktailbaren, arrangementer/livemusik.
Håndværker
Her kan du differentiere efter projekttype, materialer, byggestil m.m.
- Nyt hustag: Fokuser på vejrbestandighed, garanti, pris pr. kvm.
- Nyt køkken: Portfolio af trendy designs, tidløse klassiske look.
- Tilbygning: Forklar processen, byggetilladelser, håndværkere du samarbejder med.
Skønhedsprodukter
Segmenter markedsføringen ud fra aldersgruppe, hudtype, særlige hududfordringer etc.
- Ung hud: Fokuser på clear skin, anti-akne, pris.
- Moden hud: Anti-age, fugtgivende, minimerende rynker.
- Sensitiv hud: Hypoallergen, uden parfume/parabener.
- Delikate områder: Separat linje til områder med tynd hud.
Håber disse idéer inspirerer til at tænke differentieret markedsføring ind i din specifikke branche! Husk, nøglen er at spejle dig i kundens mindset og perspektiv.
Tips til differentieret markedsføring
Her er nogle tips, der kan hjælpe dig godt på vej:
Stil dig selv spørgsmålet: "Hvad vil min målgruppe gerne vide mere om?" Og lyt så virkelig efter svarene. Se hvilke emner, bekymringer og udfordringer, der går igen. Det er her, du skal hæfte dig ved at levere værdifuldt indhold.
Når du først har fanget essensen, så skriv med et ukompliceret og naturligt sprog. Skær ind til benet uden omsvøb eller unødvendig brug af fagudtryk. Fortæl i stedet nogle gode, relaterbare historier og kom med eksempler, læserne kan spejle sig i.
Gør også brug af visuelle virkemidler som billeder, videoer eller infografikker. De gør dit indhold mere tilgængeligt, varieret og æstetisk interessant. Bare husk en god, beskrivende ALT-tekst til alle visuelle elementer.
Og ikke mindst - så stil spørgsmål til dine læsere! Opfordr dem til at deltage i diskussionen og dele deres perspektiver. Det skaber dialog og langt større engagement.
Hvis du følger de råd, vil du snart se, hvor effektfuld din markedsføringsindsats kan blive. Folk vil ikke bare læse dit indhold - de vil helt sikkert også sprede det videre. Hos DinAI hjælper vi selvstændige og små virksomheder der har behov for at lave indhold til sociale medier, websider, blogs mm der øger deres online tilstedeværelse og omsætningen, men som måske ikke har tiden og ressourcerne til selv at stå for at holde de sociale medier opdateret. Prøv DinAI gratis i dag på DinAI.dk